Ψυχική αποτοξίνωση

Ψυχική αποτοξίνωση

Στην εποχή μας πολύς λόγος γίνεται –και καλώς- για την ανάγκη αποτοξίνωσης του σώματος, κατά την οποία βλαβερές ουσίες που έχουν εισαχθεί μέσω της τροφής, του εισπνεόμενου αέρα κλπ, από το εξωτερικό περιβάλλον ή έχουν δημιουργηθεί κατά την όχι πλήρως αρμονική λειτουργία του ανθρώπινου οργανισμού, αποβάλλονται και ο οργανισμός καθαρίζεται . Δεν έχει όμως αναπτυχθεί αρκετά η επίγνωση της εξίσου, αν όχι σημαντικότερης, ανάγκης αποτοξίνωσης της ψυχής, δηλαδή του χώρου των συναισθημάτων και των σκέψεων, που δοκιμάζονται,  πάσχουν, και τελικά απορυθμίζονται και νοσούν στο επίπεδό τους, με επιπτώσεις ανυπολόγιστες στην ποιότητα ζωής, την υγεία (ψυχική και σωματική) και την πορεία και εξέλιξη της ψυχής.  Μέσα από την αγορά ‘ψυχικών τροφίμων’ και τα ‘φάστφουντ’  της ψυχικής θρέψης που συνιστούν κυρίως τα μέσα μαζικής πληροφόρησης αλλά και η πλειοψηφία των θεαμάτων και παιγνιδιών που σταδιακά έχουν επικρατήσει να θεωρούνται ως ψυχαγωγία, ο μέσος άνθρωπος συσσωρεύει, όπως είναι εύκολο να συνειδητοποιήσουμε, ένα πλήθος από ψυχικές τοξίνες, καθημερινά και εξακολουθητικά. Ψυχαγωγία, όπως λέει και η ίδια η λέξη, είναι αυτό που ‘άγει’ δηλαδή οδηγεί την ψυχή και της προσδίδει αγωγή. Στην ‘Βικιπαίδεια’, την γνωστή διαδικτυακή εγκυκλοπαίδεια, η ψυχαγωγία ορίζεται ως εξής: «Ψυχαγωγία είναι η συμμετοχή του ανθρώπου στα ανώτερα έργα του ανθρώπινου πολιτισμού, που τον μορφώνει πνευματικά και αισθητικά και τον εξευγενίζει. Η ψυχαγωγία, παρόλο που επιτυγχάνεται με διαφορετικούς τρόπους σε κάθε πολιτισμό, σε όλους συνδέεται με την πνευματική και καλλιτεχνική δημιουργία και, μυώντας τον άνθρωπο κατάλληλα, φέρνει την αρμονία σώματος και ψυχής». Αποφεύγοντας την παρανόησης των εννοιών αυτών με τρόπο που θα στερούσε πιθανόν από την ψυχαγωγία το στοιχείο της διασκέδασης, της περιπέτειας, του αυθορμητισμού, του γέλιου, της ψυχικής και σωματικής χαλάρωσης και ανάπαυσης (όλα αυτά είναι στοιχεία της αληθινής ψυχαγωγίας), είναι προφανές ότι ο ορισμός (κοινός κατά βάθος και διαχρονικός στη συνείδηση όλων μας), εμπεριέχει το στοιχείο της αδιαμφισβήτητης ποιότητας και βασικής καθαρότητας της προσλαμβανόμενης εκ των έξω αισθητηριακής και ψυχο-νοητικής τροφής. Πόσο αληθινός αντηχεί αυτός ο ορισμός, συγκρινόμενος με τις εντυπώσεις και εικόνες φρίκης, χάους, ωμότητας, βίας (‘η βία για τη βία’), αρρωστημένης φαντασίας και ψυχικής αποσύνθεσης, καταστροφής και διαρκούς αιφνιδιασμού που προβάλλονται συνεχώς γύρω μας εισβάλλοντας ‘με το έτσι θέλω’ στη ζωή μας; Πως ‘μεταβολίζει’ το σώμα μας τα συνεχόμενα και ισχυρά ερεθίσματα του σοκ (σοκ όχι μόνο με τη μορφή συγκεκριμένων γεγονότων και μαζικής πληροφόρησης αλλά και με αυτή των ακατάπαυστα έντονων και παραβιαστικών για το νευρικό σύστημα αισθητηριακών ερεθισμάτων με τη μορφή ήχων, ‘στυλ’ παρουσίασης, εικόνων, χρωμάτων και παραστάσεων γενικά)  ή του αποτροπιασμού και του τρόμου που διανθίζουν ή αλληλοδιαδέχονται και τις απλούστερες των ειδήσεων και των θεαμάτων; Με ποια ‘ψυχικά συμπληρώματα διατροφής’ αναπληρώνει το σύστημά μας την έλλειψη αρμονίας, θετικών εντυπώσεων, αξιών, έμπνευσης, αληθινής εμπιστοσύνης, πνευματικής καθαρότητας και ψυχοπνευματικής προοπτικής;

Τι μπορεί να κάνει κανείς στην προσπάθεια του να προλαμβάνει και να επιδιορθώνει τις συνέπειες μιας τέτοιας γενικευμένης κατάστασης μέσα στη ζωή του; Η κοινή λογική λέει ότι πρέπει κατ’ αρχήν να συνειδητοποιήσουμε το πρόβλημα, και στη συνέχεια να το φροντίσουμε, με τρόπους ίσως εξίσου πρακτικούς όπως και το πρόβλημα της υλικής τροφής και της σωματικής αποτοξίνωσης. Κάποτε μπορούσαμε να πηγαίνουμε απλώς στον μπακάλη της γειτονιάς μας για να προμηθευτούμε αγνή και φυσική τροφή. Τώρα πρέπει να αναζητήσουμε ενεργητικά τρόπους για να βρούμε καλής ποιότητας τροφή και να την εξασφαλίσουμε κατά το δυνατόν στον εαυτό μας. Η προσωπική μας ευθύνη και η ανάγκη για εγρήγορση είναι πιο μεγάλες. Αλλά και πάλι το πρόβλημα δεν αποφεύγεται εντελώς: Ρύπανση, ακτινοβολίες, βαριά μετάλλαξη της τροφής που σε κάποιο βαθμό διηθεί τα πάντα, μας κάνει να χρειαζόμαστε τρόπους και χρόνους αποτοξίνωσης, που είναι αρκετά γνωστοί και προσβάσιμοι σε όποιον ενδιαφερθεί. Στον χώρο των ψυχικών ερεθισμάτων και της αντίστοιχης ψυχικής θρέψης, κι εκεί φαίνεται πως η ανάγκη για μια πιο ενσυνείδητη και λιγότερο ‘ανέμελη’ στάση είναι τώρα πολύ μεγαλύτερη από ότι ήταν πιθανά παλαιότερα. Όσο όμως και αν αυτό μας δίνει τη δυνατότητα να μειώσουμε τις ψυχικές τοξίνες που προσλαμβάνουμε, το πρόβλημα σε κάποιο βαθμό φυσικά θα υπάρχει –και μάλιστα, μέχρις ενός σημείου, θα μας επιβάλλεται.

Όμως, υπάρχουν πράγματα που μπορούμε να κάνουμε γι’ αυτό το θέμα και πολλή βοήθεια που μπορούμε να δεχτούμε.

Συνειδητές επιλογές μέσα από τη μουσική, την αρμονία, την ομορφιά, το χιούμορ, και ότι γενικά προμηθεύει το σύστημά μας με θετικές αισθήσεις και συναισθήματα, θα βοηθήσουν φυσικά τον οργανισμό να αμβλύνει και να αντικαταστήσει τις τοξικές εντυπώσεις και να ξεφορτωθεί τις ψυχικές (και σύντομα και φυσικές) τοξίνες που έχει μαζέψει. Η προσευχή, η αυτοσυγκέντρωση, οι πνευματικές πρακτικές, για όσους τους αφορούν, είναι βεβαίως ένας εξαιρετικά δυνατός τρόπος συναισθηματικού και νοητικού καθαρισμού, σύνδεσης με αγνές πηγές ψυχικής ενέργειας και επανεύρεσης εσωτερικών ισορροπιών. Η συνάντηση και η συναναστροφή με ανθρώπους που μας εμπνέουν και με τους οποίους μοιραζόμαστε θετικές αξίες και συναισθήματα φέρνει όπως ξέρουμε ψυχική ενδυνάμωση και συντελεί στην ψυχική ‘αποτοξίνωση’. Η χαρά κάθε μορφής ξέρουμε ότι είναι επίσης ένα πολύ ισχυρό ψυχικό αποτοξινωτικό.

Τα ανθοϊάματα μπορούν να δώσουν μεγάλη και ανεκτίμητη βοήθεια σ’ αυτό το πρόβλημα. Το γνωστό σε πολλούς Crab Apple (Bach Flower) είναι πολύ δυνατό και άμεσο στο να καθαρίσει και να εξαλείψει από μέσα μας την αίσθηση ότι έχουμε δεχτεί και ‘καταναλώσει’ άσχημες, ανισόρροπες, αηδιαστικές, αποτροπιαστικές κλπ εξωτερικές εντυπώσεις. Είναι ένα ανθοΐαμα που από ότι φαίνεται θα πρέπει να χρησιμοποιούμε σε συχνή βάση. Το ανθοΐαμα το σχετικό με το shock, το Star of Bethlehem (Bach Flower), χρειάζεται προφανώς επίσης πολύ συχνά, όσο και αν φαινομενικά έχουμε ‘εθιστεί’ στην ένταση και τη δυσαρμονία και δεν νοιώθουμε έντονα και συνειδητά τις διαταρακτικές για το σύστημά μας συνέπειές τους. Το Aspen (επίσης Bach Flower) βοηθά όταν οι εξωτερικές εντυπώσεις και γεγονότα δημιουργούν μια αίσθηση ακαθόριστου, κατ’ ουσίαν υπερφυσικού φόβου, πράγμα που συμβαίνει πολύ συχνά και που προκαλείται όχι απαραίτητα μόνο από θεάματα ή ειδήσεις μεταφυσικού περιεχομένου, αλλά και από φαινομενικά ‘συνηθισμένα’ πράγματα που όμως δημιουργούν μια τέτοιας υφής αίσθηση στο υποσυνείδητο και στα συναισθήματα. Αν ‘έχουμε το νου μας’ και διατηρούμε μια βασικά καλή επαφή με το εσωτερικό μας, με τον ψυχισμό μας, θα μπορούμε να αντιληφθούμε αν και πότε μας συμβαίνει αυτό. Το Rock Rose ή και το Rescue Remedy μας βοηθούν όταν αυτά που ακούμε, βλέπουμε και βιώνουμε μας προκαλούν ανησυχία και τρόμο. Το Sweet Chestnut επίσης, παρά το ότι φαινομενικά αφορά ακραίες καταστάσεις αγωνίας και υπαρξιακής ανασφάλειας, είναι συχνά αναγκαίο για να εξισορροπήσει τον υποσυνείδητο ψυχικό κλονισμό και την αίσθηση επικείμενης απώλειας των βασικών υποστηρικτικών συστημάτων και προϋποθέσεων για στοιχειώδη επιβίωση, όπως αναδύεται συχνά μέσα από την σύγχρονη ειδησεογραφία και πληροφόρηση.

Από την συλλογή της FES (Flower Essence Society), το σύνθετο ανθοΐαμα YES (Yarrow Environmental Solution), βασισμένο στα ανθοϊάματα της Αχιλλέας (Yarrow), της Άρνικας και της Εχινάτσιας, είναι ένα πολυδιάστατο βοηθητικό της αποτοξίνωσης και αποκατάστασης, ψυχικής και σωματικής. Όσον αφορά το ανθοΐαμα Chaparral (FES), το Flower Essence Repertory αναφέρει: «Είναι ένα πολύ ευεργετικό ανθοΐαμα για τον σύγχρονο πολιτισμό, όπου η ψυχή εκτίθεται με τόσους πολλούς τρόπους σε χαοτικές, βίαιες εικόνες και εμπειρίες, που την υποβαθμίζουν και την διαταράσσουν. Το ανθοΐαμα έχει ευρύτατο πεδίο χρήσης, αλλά λειτουργεί κυρίως στο επίπεδο των ονείρων και του ύπνου, καθαρίζοντας τον ψυχισμό (psyche)».

Η συλλογή Pegasus διαθέτει πραγματικά πάρα πολλά ανθοϊάματα, gem elixirs κ.α. σκευάσματα για ανάλογο σκοπό. Ας αναφέρουμε εδώ ενδεικτικά το σύνθετο (αποτελούμενο από αρκετά μεγάλο αριθμό ιαμάτων) σκεύασμα Protection spray, για τον καθαρισμό και την προστασία του ψυχικού χώρου, όπως επίσης και το Yarrow Combination.

Σημαντική είναι επίσης και η αναπτυσσόμενη παρουσία ελληνικών αντίστοιχων σκευασμάτων, όπως πχ ο Απήγανος, το Μωβ Τριφύλλι κ.α. από τη Συλλογή «Ελληνικά Ανθοελιξήρια» της Ειρήνης Δελημήτρου.

Είθε να γίνουν οι αντίξοες αυτές συνθήκες μια αφορμή και μια αναγκαστική ευκαιρία να εξοικειωθούμε με το να αφουγκραζόμαστε καλύτερα την ψυχή μας, τις αισθήσεις, τα συναισθήματα και τις υποσυνείδητες αντιλήψεις μας –όλα αυτά δηλαδή που καθορίζουν τη ζωή μας ίσως περισσότερο και από τις ενσυνείδητες εμπειρίες μας. Ίσως τότε όλη αυτή η γενικευμένη, κλιμακούμενη, αθέατη ψυχική δοκιμασία να γίνει αφορμή για κάτι πραγματικά καλό.

Μαρίνα Αγγελή